10 travnja 2012

Gastro: divlje šparoge

Kad sam bila u osnovnoj školi s tatom sam redovito nedjeljom u jutro u ovo proljetno doba išla 'u kuke i šparoge'. Ja sam išla prva, tata iza mene i uvik bi nekako on ubro više od mene. Puuuno više. Bila su to naša mala takmičenja, a poste (predjeli, mjesta di smo ih brali) su bile strogo čuvana tajna.
Kroz srednju školu mi je to nedjeljno jutro bilo puno draže odspavati nakon subotnjeg izlaska nego se probijat kroz šikaru u potrazi za biljčicama koje uopće ne jedem. Tata bi se redovito pohvalio svojim 'ulovom', a ja bi isto tako redovito pohvalila njega i njegovu moć zapažanja i ubranu količinu!
Sada, kad sam malo starija, opet sam ih počela brati (a i jesti). Nisam još dosegla tatinu razinu, ali nisam loša! Šteta što im kod nas sezona jako kratko traje, svega nekih mjesec dana. Ipak, ubere se koji (čak ih ostane i za zimnicu), a ja ih nastojim spremati na različite načine. Na gradele su savršene samo trebate odabrati malo deblje komade (ovi sa slike su ostavljeni baš za tu svrhu, oni tanji su išli u današnji ručak), s jajima i šunkom u fritaji, sa feta sirom i pancetom u slanoj verziji muffinsa...
Danas sam pak radila rižoto sa šparogama i kukama, mladim lukom, gorgonzolom i pilećim mesom. Pošto je ispao odličan morala sam se pohvalit, a i evo, podjelit ću recept s vama ukoliko se odlučite za pripremu ovog stvarno ukusnog, ali i jednostavnog jela!

Potrebno je (obrok za 2-3 osobe) :
3-4 mlada luka
češnjak
2 pileća batka sa zabatkom
svežanj šparoga (i kuka)
2 dcl bijelog vina
riža (cca puna čaša od 1.5 dcl)
komad gorgonzole (po vlastitom ukusu)
sol, papar, malo meda ili šećera, koja kap maslinovog ulja i komadić maslaca
1 povrtna kocka (nije nužno)

Prvo izrežite mladi luk na kolutiće te ga stavite u tavu na kojoj ste ugrijali maslinovo ulje. Kad se lagano prodinsta dodajte češnjak i pileće meso koje ste prethodno očistili od kože i kostiju te izrezali na male komadiće. Pustite da meso pobijeli. Dodajte rižu i okrenite je na tavi par puta. Posolite i popaprite. Dodajte vino i kuhajte dok ne ishlapi.
U međuvremenu operite i izrežite šparoge (ovdje možete pročitati zgodan članak u kojem se spominje i kako ih pravilno očistiti, odnosno rezati). Dodajte ih rižotu. Ja u ovoj fazi dodam prstohvat šećera ili malo meda da šparoge izgube na gorčini (pošto su divlje dosta gorče od uzgojenih), ali vi taj dio možete preskočiti. Sve podlijte vodom (otprilike pola litre - 0.75 dcl - ako niste sigurni radije ulijte manje pa kasnije nadolijte). Dodajte povrtnu kocku, poklopite i kuhajte na srednje do laganoj vatri. Svako toliko povirite pod lonac i lagano promiješajte. Pazite na količinu vode, riža ne smije biti presuha. Pred kraj kuhanja dodajte komadiće gorgonzole i kuhajte još koju minutu. Kad je riža skuhana umiješajte cca 1 jušnu žlicu maslaca. Promiješajte i poklopite. Prije serviranja pustite da rižoto poklopljen odstoji 5-6 minuta, tako riža upije višak tekućine i još se malo zgusne.Pospite parmezanom i voila!
U slast!
Inače su šparoge vrlo zdrave i korisne za organizam, kao i svo povrće uostalom! Posebno se preporučuju dijabetičarima, ljudima koji imaju problema s jetrom i probavom. Više o pozitivnim učincima i njezinom sastavu možete pročitati - ovdje!

Broj komentara: 10:

moonea kaže...

Moram primjetiti da su ove fotografije najbolje dosad :)

Ja nikad nisam sreće sa branjem šparoga. Prije sam bila ćorava pa ih ne bih nikad vidjela, sad vidim odlično ali ne znam di bi ih brala...nekako mi nisu suđene :D

tina.b. kaže...

Hvala Ana :) Treba znati di ih brati! Na opožarenim područjima znaju rasti, u blizini izvora vode, ispod stabala (posebno u maslinicima). Šparožina (jedna biljčica sa sitnim trnjem) je obično znak da bi šparoga mogla biti u blizini. Najbolje je ići s nekim tko ih je ranije brao pa da ti pokaže poste ;)
Hvala na pohvali za slike! Malo je produžio dan pa je prirodnog svijetla puno više onda je lakše i fotografirati. Pomogli su i tvoji savjeti :)

Marinica kaže...

Obožavam šparoge! Najfinije su mi u omletu s malo pršuta :)

Sanjushka kaže...

mmmm, njam, njam...moram mužića poslati da nabere koju.

Phvale za slike, samo tako!

Isidora kaže...

ja sam šparoge jela jedino kad sam bila u gostima u dubrovniku i to za svaki doručak s kajganom. voljela bih to pripremati, ali kod nas u supermarketu je svežanj 39 kuna! malo too much!

tina.b. kaže...

Thanks gals :)

@ Sizika - 39 kn! Asti! Onda smo dragi i ja neki dan nabrali pravo malo bogatstvo!

jubistacha kaže...

Jako volim kuke i šparoge. Čak sam ih znala ić brat sa tatom, ali nisam bila nešta uspješna. No to me nije sprečilo da uživam u njima. Obično bi ih radili na salatu sa jajima, maslinovim uljem i octom. Jummy!

tina.b. kaže...

@ Jubistacha - da, i moji doma ih tako najćešće spremaju. Meni su tako pregorke pa tražim druge načine da u njima uživam :)

Asja kaže...

mmmmmm, od ovoga posta sam ogladnila :) super si ih fotkala!

Tatjana kaže...

Gotovo da i miris mogu namirisati...Ove vaše su neke fine,debele šparoge.Mi kuke (ako sam dobro shvatila) zovemo bljušti!